Pages

Thursday, January 12, 2017

Hukum Tuhan

Man kau pergi tak himpunan RUU355?


Mestilah pergi! Kena sokong!

Tapi tunggu kejap, aku nak habiskan main poker ni dulu.


Ta.. Ta.. Ta..


Sudah main poker Man buka telefon search gambar-gambar berfakta yang dia simpan. Ok. Cerita dia macam ni Mer, kau tahu tak apa yang ada dalam perlembagaan PAS masa mula-mula ditubuhkan dulu?


Tak tahu. Cuba kau cerita.


Ok. Perlembagaan PAS masa mula-mula ditubuhkan tak sebut pun nakkan negara islam, hanya ada sebut nak memartabatkan hukum islam di Malaysia. Itu 1. 2, kau tahu tak apa tu RUU355?

Syariah?

Ya betul syariah. Undang-undang sekarang ni penjara 2 tahun dan 40 kali sebatan. Tapi undang-undang yang kita nak usul ni kalau untuk orang berkahwin yang berzina kena rejam. Kau tahu kalau tak berkahwin kena apa?

100 sebat?

Ya benar 100 sebatan. Itu yang kita cuba usahakan sekarang ni.


Oo.. Tapi kenapa ya sampai nak berhimpun ni? Kan itu hari Tok Guru Hadi tak nak usul pun dalam dewan padahal dah sampai masa dia.


Ya aku tahu kau akan tanya soalan ni. Macam ni cerita dia. *buka gambar di telefon* Bukan TGHH tak nak usul, tapi dia tahu usul tersebut akan ditolak mentah oleh kerajaan. Jadi dia tunggu dulu, bila sampai masa, dia akan usul. TAPI! Dengan syarat masa tu dia dah dapat sokongan kerajaan dari luar dewan. Kau pernah dengar cerita pasal pesanan TGNA sebelum meninggal?


Ya ada juga tapi yang mana 1?


Masa gemulah TGNA di akhir hayat, dia panggil orang-orang kuat PAS, antaranya ada juga Nik Abduh. TGNA pesan, tegakkan hukum islam walau terpaksa berbaik dengan UMNO! Tok Guru tak ada sebut pun pasal nak jadikan negara islam, tapi nak tegakkan hukum islam.

Nah! Di sinilah pentingnya himpunan RUU355, kalau betul UMNO sokong RUU355 ni, dia kena datang himpunan ni tanda sokongan.


Kalau tak datang?


Kalau tak datang maknanya dia main-main saja. Sebab dengar khabar PM akan bubar dewan sebelum usul RUU355. Punyalah takut diorang ni. Jadi kita kena buat himpunan cepat-cepat. Di situ lah kita nak tengok sejauh mana sokongan UMNO pada usul kita, kalau dia datang, kita akan usul RUU355 di sesi dewan seterusnya. Dengan beranggapan akan dapat sokongan dari kerajaan. Pandai TGHH ni Mer, politik semua ni.


Kalau UMNO tak datang himpunan tu kira tak jadi lah nak usul?


Ta.. Ta.. Ta..


Man sambung main poker.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...