Pages

Monday, December 5, 2011

Cerita Melayu

Petang kelmarin gua keluar bergaya ke Bagan Serai, hajatnya nak pick up kutu nama Kayan pergi tengok wayang cerita melayu. Gua jenis tak berapa into sangat cerita melayu ni tapi memikirkan nak menjaga hati kawan gua tabahkan juga hati ni. Paling bingai pun gua tidur dalam panggung. Kebanyakan cerita melayu berteras pelakon low bajet dan pembikinan tak terancang. Stail amik gambar statik dan nangis - nangis ni memang gua tolak tepi dalam senarai  filem yang gua tengok.

Filem melayu zaman dulu dia tak kira low bajet, yang penting sekali matlamat yang nak disampaikan tu kena pada mentaliti sezaman. Dan gua rasa karya zaman sekarang tak dapat nak fight karya orang dulu dulu, nilai kemanusiaan diterap hanya sebagai pelengkap, yang lebihnya banyak cinta picisan, gaduh tak tentu hala dan sikit sikit nak nangis.

Gua lebih terarah pada karya kemanusiaan yang kurang sangat di terjemah oleh pengkarya filem tempatan kita, kalau ada pun memang takkan pecah panggung punya. Karya karya sebaris hasil tangan Majid Majidi memang tak dipandang orang Malaysia. Muda mudi lebih suka menengok filem cinta nangis dan lawak. Cerita tahyul pun tak kurang sambutan, apa kebende pergi panggung tengok hantu. 

Ok gua sambung balik, pecutan kereta gua lajukan daripada malar ke racing memandangkan gua janji pukul 830. Keadaan trafik di atas lebuh raya dilaporkan celaka macam radio bagitahu. Maka gua ambil inisiatif menggunakan gaya ular untuk mengelak dari terkandas di belakang kereta yang fikirnya 140 km/h tu dah cukup bagus untuk berada di lorong paling kanan sekali. Ingatlah seruan kerajaan, ikut kiri kecuali memotong. Bangang.

Bila sampai di rumah Kayan, dia terus keluar rumah tanpa perlu gua tekan hon. Nampak benor tak menyempat nak ke panggung. Benda pertama yang gua hulur adalah rokok sebab gua tengok gayanya macam kesangapan.

Suasana diam seketika. Sambil menghembus asap ke tingkap, gua layan lagu siam buat pengubat sepi. Destinasi ke Taiping tak la sejauh pertama kali pergi. Cumanya jadi lambat sampai sebab banyak lori lori pengangkut barang. Sekali sekala kereta depan huyung hayang, apa yang dibuat dalam kereta pun gua tak tau sebab cermin gelap. 

Gua renung Kayan, gayanya macam nak cakap sesuatu yang sangat penting. "Ko tengok ke cite melayu?" tanya Kayan. 

Misi tengok cerita melayu jadi misi makan makan lepas pada tu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...